1e week WFFT - Reisverslag uit Phetchaburi, Thailand van Anna Poppelaars - WaarBenJij.nu 1e week WFFT - Reisverslag uit Phetchaburi, Thailand van Anna Poppelaars - WaarBenJij.nu

1e week WFFT

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg Anna

17 April 2016 | Thailand, Phetchaburi

Sinds 10 april doe ik vrijwilligerswerk bij Wildlife Friends Foundation Thailand. De organisatie heeft een heel groot terrein ongeveer 3 uur ten zuiden van Bangkok. Als je naar het ‘buitengebied’ moet, word je er met een auto heengebracht. Het is dus niet zomaar een kleine opvang. We zijn hier met ongeveer 60 vrijwilligers en een heleboel Thaise staff. De dieren die hier worden opgevangen zijn voornamelijk dieren die door de Thai als huisdier zijn gehouden of zijn gebruikt in de toeristenindustrie. Sommigen kunnen nooit meer terug de wildernis in omdat ze te veel aan mensen zijn gehecht, anderen proberen ze weer uit te zetten. Er zitten een boel ernstig bedreigde dieren. Sommigen horen helemaal niet thuis in Thailand, maar zijn geïmporteerd. Deze kunnen dus sowieso niet zomaar vrijgelaten worden. Er zijn hier olifanten met doorgezakte ruggen omdat toeristen er op hebben gezeten. Echt mensen: een olifant is sterk, maar de rug niet. Ga dus nooit in Thailand een gezellige olifantentrekking maken. Ook al zegt een organisatie nog zo diervriendelijk te zijn, olifanten zijn niet bedoeld om op te rijden.
Er is van alles hier: van olifanten en beren tot verschillende soorten apen, vogels en varkens. Er zijn pauwen, herten en wilde zwijnen. Er is een krokodil. Er zijn verschillende nachtdieren en reptielen. Het merendeel bestaat uit olifanten, zwarte Aziatische beren en apen. Toch wel dieren die het meest worden gebruikt als ‘circusdier’.
In deze organisatie doe ik twee weken mee met het wildlife programma en twee weken met het olifantenprogramma. Mijn eerste week zit er net op en ik kan je vertellen: het is leuk, maar zwaar. We werken 6 dagen in de week van half 7 tot half 6 met een uur ontbijt en een uur lunch. Tussendoor heb je korte pauzes. Het is hier iedere dag tegen de 40 graden. Eigenlijk ben je altijd vies: zweet, modder etc. Je kleding goed wassen heeft niet zo veel zin.
Iedere dag staan we om 6 uur op en gaan we tegen negenen naar bed. Soms maken we een tripje naar de plaatselijke 7/11 om ijs te kopen of om af te koelen in de airco. Het is zo’n 15 minuten lopen, maar soms krijgen we ook een lift.
Ik moet eerlijk zeggen: ik ben niet gewend lichamelijk werk te doen. Alles doet zeer de eerste dagen, maar nu begint het te wennen. Ik heb op 2 onderdelen meegedraaid en vandaag was ik ‘leader’. De eerste dagen heb je geen idee wat je precies moet doen. Ik hou nooit zo van eerste dagen. Ik wil weten wat ik doe en waarom. Gelukkig weet ik het nu van een tweetal onderdelen en mocht ik het vandaag dus aan anderen uitleggen.
De twee onderdelen waren: ‘other wildlife’ en ‘bears 1 and nocturnals’. Bij other wildlife draait het vooral om het snijden van groenten en fruit. Heel veel groenten en fruit. Bijna 2 X 2.5 uur snijden. Daarnaast maak je het verblijf van de arenden, de mannetjes varkens en de papagaaien schoon. De dieren blijven gewoon in het verblijf. Verder voer je de schildpadden, het paard, de varkens, de langoeren (soort apen) en de papagaaien. De langoeren hebben de neiging het eten uit je handen te meppen. Ze zijn erg ondeugend. We gaan dan ook niet hun verblijven binnen, maar voeren van buitenaf.
Bears 1 and nocturnals is wat relaxter en vind ik tot nu toe leuker. Hier mocht ik vandaag ook leader zijn. Je maakt het eten voor de beren, de binturong (een raar dier), de civetkatten en de ‘slow lorissen’ klaar. Daarnaast maak je hun verblijven schoon. Bij de beren moeten we altijd wachten op de Thaise staff, maar voor de andere dieren krijg je de sleutels en mag je zelf naar binnen. Soms moet je het dier afzonderen van het verblijf. Ik vind dat we best veel mogen doen zelf, zonder toezicht. Iedere dag is er in dit onderdeel een special project. En meestal is dit het schoonmaken van een ‘pool’ in 1 van de verblijven.
Inmiddels heb ik er 6 werkdagen opzitten en had ik 1 vrije dag. Die dag heb ik doorgebracht in een resort hier vlakbij waar nooit een toerist komt. Ze hebben een deal met deze organisatie en als je een massage neemt, is de taxi gratis. Er is een zwembad en er is veel lekker (westers!) eten. We hebben ons rond gegeten aan heerlijke hamburgers, frietjes, salades, milkshakes en ijs. Het kost allemaal niets. Heerlijk om even een dag niets te doen.
De eerste week was zwaar, gezellig en interessant. De hitte went langzaamaan en de lichamelijke arbeid ook. Ik weet wat ik doe nu en dat is fijn. Zondag is aankomst- en vertrekdag, dus dat betekent morgen weer nieuwe mensen inwerken!

  • 17 April 2016 - 23:03

    Elly Prinse:

    hoi Anna, wat goed al die zorg voor deze dieren. Heb plaatjes bekeken van langoeren, schattige aapjes,
    ook binturong of beermarter een civetkatachtige, zo leren wij hier ook weer van jou verslagen!
    Succes met je werk daar en de groeten uit Vlissingen, waar het vandaag maar 9 graden was.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Ga je ook een reisblog bijhouden?! Ja hoor :) Lees hier alles over mijn 21 weken aan de andere kant van de wereld!

Actief sinds 18 Dec. 2015
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 11912

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 05 Juni 2016

5 maanden Oceanië en Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: