2e week WFFT - Reisverslag uit Phetchaburi, Thailand van Anna Poppelaars - WaarBenJij.nu 2e week WFFT - Reisverslag uit Phetchaburi, Thailand van Anna Poppelaars - WaarBenJij.nu

2e week WFFT

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg Anna

24 April 2016 | Thailand, Phetchaburi

De tweede week in het wildlife rescue centre is voorbij gevlogen. Na een paar keer leider te zijn geweest op ‘bears 1’ en ‘other wildlife’, mocht ik ook nog 2 keer meedoen met ‘primates 1’. Apen dus. Dit betekende 2 keer per dag een heleboel fruit snijden voor de gibbons en de makkaken. Na het snijden begint het voeren en water geven. Sommige apen zijn best agressief en vliegen naar het hek als je het eten in het bakje wilt gooien. De gibbons vinden het leuk om naar je te grijpen. Vaak moet je die eerst afleiden voor je het eten kan geven. Beesten met een karakter dus. Erg leuk!
Op woensdagavond zijn we gaan kijken bij een grot waar honderden vleermuizen uitvliegen tegen zonsondergang. Indrukwekkend om te zien. Erna zijn we naar de nightmarket in Cha Am gegaan om te eten. Vrijdag was mijn vrije dag en ben ik met een groepje anderen naar het strand in Hua Hin gegaan. Hua Hin is een klein resort stadje aan de kust. Omdat het niet heel bekend is bij westerse toeristen valt de hoeveelheid toeristen gelukkig mee. We huren een strandbedje en eigenlijk doen we hetzelfde als de week ervoor op onze vrije dag: slapen en eten. Prima hoor! Zeker omdat deze zomer de heetste zomer in Thailand is sinds tientallen jaren. Zelfs de Thai houden het niet uit en klagen over de hitte. Gisteren hoorden we het sinds 3 uur flink rommelen in de lucht, maar pas tegen 6 uur ging het een beetje spetteren. Viel nogal tegen dus. We hadden best wat regen kunnen gebruiken!
Op zondag, vandaag dus, was het weer wisselslag. Veel vrijwilligers weer weg en veel nieuwe erbij. Ook wisselde ik vandaag van groep. Geen wildlife meer voor mij, maar olifanten! Het begon meteen goed met ‘harvest’, wat betekent dat je mee gaat de plantages in om bananenbomen te rooien voor de olifanten. Ze doen dit om de 2 dagen en iedere keer gaan er zo’n 12 vrijwilligers mee. De harvestdays zijn berucht hier. De ene persoon haat het en de andere vind het fantastisch. Ik vond het best leuk eigenlijk. Om half 9 vertrek je met een open truck naar een bananenboomplantage. Dit keer reden we 45 minuten. Daar aangekomen, hakken de mahouts (de olifantenverzorgers) de bomen om met een machete. De vrijwilligers halen vervolgens de stammen uit het veld. Het is zwaar werk. De stammen zijn zwaar en je draagt ze op je schouder. Daarnaast werk je in de volle zon. Tussendoor heb je pauzes en kun je genoeg eten en drinken. Het werk is goed voor de teamspirit. De mahouts kunnen maar een paar woorden Engels, maar vinden ons super grappig. Andersom is het leuk hun te plagen. Na het zware werk, word je naar de rivier gereden en maak je met kleding en al een duik in de koude rivier. Zo lekker dan! Om 12 uur ben je terug in het centre.
Buiten het hele harvest-gebeuren is het werken met de olifanten veel relaxter dan wildlife. Er zijn heel veel pauzes en het enige wat je doet is eigenlijk hun eten bereiden, ze voeren en wassen (!) en hun poep opruimen. Daarnaast loop je een rondje met ze. Natuurlijk niet op ze, maar gewoon voor hun met fruit. Het leuke aan het werken met de olifanten is dat je ze mag aanraken (in tegenstelling tot de andere dieren). Je komt erg dichtbij en ze zijn echt gigantisch. Ik denk dat ik het wel twee weken met ze uithoud!