Laatste week in Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Anna Poppelaars - WaarBenJij.nu Laatste week in Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Anna Poppelaars - WaarBenJij.nu

Laatste week in Nieuw-Zeeland

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg Anna

07 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Kia ora voor de laatste keer uit Nieuw-Zeeland. Ik ben in Christchurch en donderdag vlieg ik vanuit Auckland naar Sydney voor een paar weken Australië. De laatste week hier heb ik in de bergen rondom Mount Cook Village en in Christchurch doorgebracht.

Zoals jullie misschien wel weten, werd Christchurch in februari 2011 opgeschrikt door een aardbeving die veel schade en doden met zich meebracht. De beving was niet eens heel zwaar. Zo was er in september 2010 een beving geweest van 7 op de schaal van richter. Deze had alleen wat scheuren in huizen opgeleverd. De beving van februari 2011 was geloof ik 6.2. Doordat hij maar 10 km van het centrum was en maar 5 km diep in de grond, had de beving veel meer schade aangebracht. Sindsdien zijn er nascholen, zoals degene die vorige maand hier plaatsvond en nog in het Nederlandse nieuws was. En vorige week maakte een reismaatje van me ook nog een vrije heftige beving mee om 3 uur ’s nachts.

In 2011 stierven 185 mensen, waarvan er zich ongeveer 115 in de CTV toren bevonden. Deze toren is net zoals de twintowers ingezakt. De mensen in de toren ernaast zagen het gebeuren en zaten zelf bovenin vast omdat de trappen waren ingestort. Angstig. Iedereen heeft hier wel een aardbeving – verhaal. De gids van de Free Walking Tour vertelde dat het op een gegeven moment normaal werd, de naschokken. ‘Oh, weer een beving. Gewoon doorgaan met tv-kijken.’

Op dit moment is een Christchurch een stad in opbouw/transitie. Ontzettend veel gebouwen zijn gesloopt na de aardbeving. Overal zijn lege plekken met lelijke parkeerplaatsen. Overal staan hijskranen en er worden een heleboel nieuwe projecten opgebouwd. Deze worden met een aardbeving – proof fundering gemaakt. Overal duiken kunstprojecten op en in de toekomst wil Christchurch de culturele hub van het zuidereiland worden. Ik denk dat het ook zeker wel gaat gebeuren. Ooit zal de lelijkheid weer weg zijn. Hopelijk zonder nog een heftige aardbeving. Er is hier een enorm groot park (ongeveer de helft van Central Park New York! Heel groot voor zo’n stad als dit dus) met mooie botanische tuinen en Christchurch ligt mooi aan de zee. Mensen zijn optimistisch. Helaas kun je moeder aarde niet sturen, dus hopelijk zijn die funderingen inderdaad sterk en flexibel genoeg om toekomstige bevingen te doorstaan!

Wat heb ik verder afgelopen week gedaan?
- Bij Mount Cook liep ik de mooie Hooker Valley Track naar een ijsmeer.
- De volgende dag deed ik een Argo Tour naar een gletsjermeer. Een Argo is een klein wagentje met 8 wielen die over elk terrein kunnen rijden. Een soort kleine tankjes eigenlijk.
- Ik bezocht het gratis info centrum wat heel interessant was, want het ging ook veel over alpinisme en het beklimmen van Mount Cook.
- In Christchurch bezocht ik het memorial voor de slachtoffers: 185 lege stoelen. Indrukwekkend. Daar tegenover staat een cardboard church. Omdat de kathedraal half is ingestort (hij staat er nog steeds zo bij!), hebben ze een kerk gebouwd die deels uit karton bestaat!
- In Christchurch ging ik shoppen in de Re:START mall. Dit winkelcentrum bestaat volledig uit zeecontainers.
- Ik deed de Free Walking Tour in Christchurch. Erg interessant. Natuurlijk veel aardbeving gerelateerde verhalen, maar ook de geschiedenis van de stad.
- Ik bezocht het gratis Canterburry museum.

En nu is er bijna een einde gekomen aan mijn avontuur in Nieuw-Zeeland. Nu bijna 60 dagen heb ik wel het idee dat ik voor nu alles gezien en gedaan heb wat ik wilde. Ik kom vast ooit nog wel eens terug, maar voor nu is het goed! Op naar Australië!

  • 07 Maart 2016 - 23:05

    Elly Prinse:

    Mooie verhalen Anna! Wat beleef en zie je veel op deze prachtige reis.
    We vinden het heel leuk om je zo te volgen.
    Veel reisplezier en nu op naar Australie.
    Liefs Wim en Elly.

  • 08 Maart 2016 - 17:25

    Hansvanroermund:

    Geweldig Anna, ik heb 't gelezen én de foto's opFb gezien. Blijf lekker genieten van dit avontuur, ook de komende tijd in Australië ! Groeten, Hans

  • 09 Maart 2016 - 14:37

    Mam:

    Nog één dagje in het schitterende Nieuw Zeeland: geniet er van en morgen naar het hete en droge Australië, dat zal wel even wennen zijn! In elk geval is Nieuw Zeeland zeer de moeite waard zoals uit je reisverslagen en foto's blijkt!
    Goeie vlucht morgen naar Sydney! xxmam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Ga je ook een reisblog bijhouden?! Ja hoor :) Lees hier alles over mijn 21 weken aan de andere kant van de wereld!

Actief sinds 18 Dec. 2015
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 11892

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 05 Juni 2016

5 maanden Oceanië en Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: