Off the beaten track - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Anna Poppelaars - WaarBenJij.nu Off the beaten track - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Anna Poppelaars - WaarBenJij.nu

Off the beaten track

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg Anna

31 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Wellington

Kia ora! De afgelopen week was ik vrijwel wifi- en telefoonloos. Er zijn nog genoeg plekken in Nieuw-Zeeland waar geen mobiel bereik is. De busdriver maakt er steeds grappen over: het einde van de wereld komt er aan. Prepair yourself. Nou kan ik echt wel een paar dagen zonder wifi hoor, maar het is zo handig als je dingen wilt boeken, geld wilt overmaken etc. Ik gebruik mijn telefoon op reis overal voor. Maargoed, een paar dagen op afgelegen plekken. Het avondeten werd vaak door het hostel of de lodge geregeld. Dit maakt het wel duurder allemaal, maar het is zo makkelijk. Via een lodge bij Lake Aniwhenua reden we naar een afgelegen farm bij het Tongariro National Park: Blue Duck Station in Whakahoro (spreek uit als Fakkahoro). Om bij Blue Duck Station te komen moet je nog ruim een uur over een grindweg rijden langs diepe afgronden. Gelukkig had onze vrouwelijke busdriver Lego hele goede skills ;) Blue Duck Station is een enorm grote farm in het midden van een regenwoud. Er zijn oa paarden, schapen en koeien. Ze richten zich op het behoud van de oorspronkelijke Nieuw-Zeelandse dieren. De kiwi-vogel en de Blue Duck (fluitende eend met witte snavel) zijn daar voorbeelden van. Eigenlijk zijn alle andere dieren ooit door de Europeanen geïntroduceerd en die beesten tasten de oorspronkelijke natuur aan. Ze jagen op Blue Duck dan ook op geiten, zwijnen en allerlei kleine zoogdieren zoals possums, fretten, konijnen en ratten. Je kan er als activiteit mee op geitenjacht gaan en het is een jongen uit de bus gelukt een geit te schieten. Erg smakelijk trouwens!
Na Blue Duck Station was het tijd voor de Tongariro Alpine Crossing, een 19.4 km lange hike over vulkanen. 1 van die vulkanen is trouwens Mount Doom uit Lord of the Ring. En nu ben ik in de hoofdstad Wellington. Morgen vertrek ik heel vroeg naar het zuidereiland. Op naar de hoge bergen en de fjorden!

Voor de volledigheid nog een avonturen lijstje ;)

- Bij Lake Aniwhenua werden we getrakteerd op een heerlijke maaltijd die op een traditionele Maori kookwijze werd bereid. Ze stoppen alles ruim 2 uur lang met kooltjes in de grond en dan is alles gaar. De kip gaat onderop en er boven de aardappels. Dan allemaal natte doeken en dan zand. Ook kregen we versgevangen paling en fried bread. Dat laatste was precies als oliebol. Dus daar kon ik als Hollander wel van genieten.
- Hier heb ik ook een lesje armband vlechten gekregen.
- Een duik nemen in een natuurlijke warmte poel. Het was zo heet dat je er maar even in kon zitten. Erna stink je wel naar zwavel..
- Een wandeling over het terrein van Blue Duck Station.
- 1 van de gaafste dingen so far: met zn vieren 2 uur kanoën over de Whanganui rivier bij Blue Duck Station. Door de hele regenachtige dag ervoor, was de rivier op sommige plekken best ruig. Gelukkig hadden we een Amerikaanse gepensioneerde vrouw uit de bus mee die kanoles gaf thuis en heel veel ervaring had op white water. We waren helemaal alleen in het regenwoud. Zo mooi en stil. Helaas heb ik er nog geen foto's van, maar de Amerikaanse stuurt ze op zodra ze weer thuis is.
- Na het varen was het avontuur nog niet voorbij. We werden met een jetboat opgehaald. Dit ding kan 100 km per uur en ook wat kunstjes. Zoals van 100 km naar 0 km gaan in 1 keer. Hij gaat dan heel hard ronddraaien. Alsof je in een achtbaan zit. Grote lol.
- Na alle waterpret mochten we bij de eigenaar van Blue Duck opwarmen met thee en koekjes en hebben we gepraat over het werk dat ze deden.
- Een tweede hoogtepunt deze week: het lopen van de Tongariro Crossing. Pittig, maar eenmaal op de kraterrand word je getrakteerd op een mooi kleurenspel en vulkanische activiteiten.
- Op weg naar Wellington hebben we met de bus een wedstrijd rubber laars gooien gedaan in een dorpje wat hierom bekend staat. Tsja..
- In Wellington het gratis Te Papa museum bezocht. Een super mooi en groot gratis museum over Nieuw-Zeeland.
- In Wellington Mount Victoria opgelopen en bovenop genieten van het uitzicht.
- En net nog een marktje bezocht met allemaal foodtrucks.

Kortom: weer genoeg beleefd. Volgende week op het programma: Kaikoura, Picton en Abel Tasman Nationaal Park.

Doei!

• 31 Januari 2016 - 13:45

Mam:

ha Anna, wat een fantastisch verhaal, zeg! Dit is echt reizen en beleven. Ik zie jullie voor me in die kano's en in die jetboat, gillend van plezier! en ohh, dat eten: ga je dat bij mij in Leens ook eens klaarmaken in de kleigrond? Leuk om te horen dat er ook 'gepensioneerde' vrouwen reizen daar: dat geeft hoop! en...ze zijn (soms) nog handig ook, zoals jullie gemerkt hebben!
    daaaaag, veel plezier vanavond/morgenochtend op de boot naar het Zuidereiland. I'll follow you on the map!
    mam

• 31 Januari 2016 - 13:45